samelet logo 60

logo iveco

Pin It
איווקו דיילי - מבחן דרכים

6/07/2016   "אוטו"

איווקו דיילי - מבחן דרכים (השקה)

איווקו השיקה דיילי מחודש לכבוד יורו 6, הוסיפה הרבה לממשק נהג-מכונה והשקיעה הרבה במסר. ולא נשכח מקומה של התיבה האוטומטית. 

קרא עוד...

12/2015  WINWIN

"ישתלם לכם להעביר את הרכב הכבד לתדלוק בגז טבעי"

פייר לאהוט, נשיא יצרנית המשאיות והאוטובוסים איווקו, מסביר למה תעדיפו שמשאית גז תיכנס לפנות זבל ברחוב שלכם בשש בבוקר, לא מפחד מהמשאית האוטונומית של מרצדס ומגלה באיזה רכב נהג כבר בגיל חמש.

רישיון למשאית? אתה צוחק עלי? אני נוהג על משאיות כבר מגיל 18. היה לי רישיון לרכב כבד עוד לפני שהיה לי רישיון לרכב פרטי. גדלתי בחווה בצרפת וכבר בגיל 5 נהגתי בטרקטור. שנים חלמתי על היום שבו אנהג במשאית, ובמקרה הראשונה שלי הייתה איווקו. היום אני מספיק לנהוג על הכלים הכבדים רק בניסויים, הזנחתי את הרישיון הכבד שלי ואני צריך לחדש אותו", מגלה פייר לאהוט, נשיא איווקו, שהגיע בחודש שעבר לביקור ראשון בישראל.

איווקו היא יצרנית משאיות חדשה יחסית, הוקמה ב־1975 כמיזוג חטיבות המשאיות של פיאט ולנצ'יה, חברת OM יוניק הצרפתית ומגירוס דוויטש הגרמנית שישראלים רבים זוכרים את הכבאיות שלה, ונמצאת בבעלות CNH אינדסטריאל, השייכת למשפחת אניילי האיטלקית, השולטת גם בפיאט־קרייזלר. איווקו מייצרת מסחריות כמו הדיילי, משאיות, אוטובוסים ויש לה גם חטיבה שעוסקת בייצור רכב משוריין ומשאיות צבאיות. לאהוט התמנה לנשיא ב־2014, לאחר 17 שנים בחברה ביצרנית הכלים החקלאיים ניו־הולנד ובחטיבת האוטובוסים של איווקו. ב־2012 רכשה סמל"ת, שמנוהלת בידי אורי להב, את זיכיון הייבוא של איווקו מידי נ.פלדמן ומאז זינקו מכירות הרכב המסחרי והכבד של החברה בארץ ביותר מ־100%.

"המצב שלנו בישראל פנטסטי, יש יבואן חדש והעסקים נראים טוב", אומר לאהוט. "גם בעולם, מאז 2013 חידשנו את כל מגוון הדגמים, הקלים והכבדים. הדיילי החדשה זכתה בתואר מסחרית השנה, וקיבלנו עוד פרסים. אירופה והמזרח התיכון חשובים לנו, אבל יש לנו פעילות גם בברזיל, ובסין. דגמי היורו־6 שלנו זוכים להצלחה בזכות השימוש ב־SCR, מערכת שמזריקה אוראה לגזי הפליטה, מורידה 98% מפליטות החלקיקים. יש יצרני משאיות שבחרו במחזור גזי פליטה (EGR) השיטה שלנו מאפשרת למנוע לפעול בטמפרטורה יעילה יותר, שבה הוא שורף יותר חלקיקים".

יש כמה טכנולגיות שמתחרות על הנעת הרכב המסחרי של העתיד: גז טבעי (CNG), היברידיות או חשמל. איזה פתרון אתם מציעים?

למעבר לשימוש בגז טבעי יש יותר סיכוי להצליח, הגעתי לישראל בין השאר כדי למסור כאן את המשאיות הראשונה על גז. הגז הטבעי זול וזמין, על חשמל יש עוד עבודה, אם כי הערים הגדולות באירופה נלחמות כיום ברכבי הדיזל, ומסחריות חשמליות יכולות להיות פתרון לתנועה בעיר. קווים ארוכים ישמשו במנועי דיזל על גז טבעי. יש לנו גם מערכות היברידיות, הן מתאימות לאוטובוסים בקווים פרבריים. באירופה יש כעת השקעה גדולה במעבר לתחבורה ציבורית פחות מזהמת. 'האוטובוסים לא מסיעים סתם אנשים, אלא את המצביעים שלי. לכן אני מוכן להשקיע בזה', סיפר לי ראש עיר גדולה באירופה שמקדם את הנושא.

בישראל באופן טבעי נראה שגז טבעי ייקלט מהר יותר.

"לגז הטבעי יש הרבה יתרונות, מעבר לזמינות שלו עבורכם. מנוע דיזל שפועל בגז טבעי גם שקט יותר. הרעש של משאית עירונית כזאת נמוך בשלושה דציבלים משל משאית דיזל רגילה. איזו מהן אתה רוצה שתיכנס אליך לרחוב ב־6 בבוקר לאסוף זבל? לצי עירוני גם קל לעבור לגז טבעי, כל המשאיות חונות בדרך כלל בחניון אחד או שניים שבהם אפשר לתקין את תשתית התדלוק המתאימה. יש גם ערים, כמו ליל בצרפת, שמייצרות גז מזבל עבור המשאיות שלהן".
אחד הגורמים שמעכבים את המעבר לגז טבעי בתחבורה הכבדה בארץ, מסביר אורי להב, היא היעדר תמיכה מצד המדינה. למרות זאת נערכות סמל"ת ואיווקו למכור בארץ אוטובוסי גז טבעי, כולל כשלדות עבור מפעלי ההרכבה המקומיים. "אנחנו לא מפחדים היום מאף מתחרה בארץ, הבעיה של איווקו בישראל לא הייתה המוצרים אלא השירות, ואותה פתרנו. איווקו הייתה במקום תשיעי בשוק הכבד, כעת אנחנו סביב 4־5. אנחנו רק צריכים שהממשלה תגדיר סוף סוף את המדיניות בנושא השימוש בגז טבעי לתחבורה. תקבע סוף סוף את המיסוי עליו, למשל. באירופה הוא זול ב־40% מסולר".

יצרנים סיניים כבר מציעים אוטובוסים חשמליים עם קבלים לטעינה מהירה. מתי אצלכם?

לאהוט: "אנחנו עובדים גם על הטכנולוגיה הזו, אבל היא דורשת השקעה לא קטנה בתשתיות לטעינה ופוגעת במקום לנוסעים. הנעה היברידית יכולה כרגע להצליח יותר. בהתחלה מערכות היברידיות באוטובוסים רק כיבו להם את המנוע בעמידה, כיום הן מסוגלות גם להניע את הרכב הכבד בחלק מהזמן בחשמל. זה גם מפחית את הרעש מהאוטובוס. היתרון הגדול לעומת אוטובוס חשמלי טהור הוא שאין מגבלת טווח".

אתם מתמודדים מול חברות גדולות וותיקות יותר, כמו מרצדס, וחטיבת הרכב הכבד של פולקסווגן, עם מאן וסקניה. איך עומדים בתחרות?

"אנחנו עובדים יחד עם החברות האחיות שלנו בקונצרן, קייס שמייצרת רכב כבד וניו־הולנד שמייצרת כלים חקלאיים, חולקים בינינו טכנולוגיות ועלויות פיתוח. מנוע ה־13 ליטר שלנו לרכב כבד, למשל, מניע גם קומביינים".

מרצדס חשפה אב טיפוס למשאית אוטונומית. זו טכנולוגיה שנראה בקרוב בכבישים?

"זה לא תחום חדש לנו, יש לנו בקונצרן קומביינים שנוהגים לבד וכבר לפני 15 שנה מכרתי בניו־הולנד טרקטורים אוטונומיים לשדות תירס. אז מנועים ואלקטרוניקה הם לא אתגר מבחינתנו. העניין העיקרי הוא התאמת החוק. כשכלי אוטונומי עובד בשדה, זו אחריות של החקלאי שמפעיל אותו. בכביש המצב מורכב יותר. הרבה יותר אנשים וכלי רכב אחרים מעורבים. גם לנו בוחנים אבי טיפוס למשאיות ואפילו לאוטובוס אוטונומי. למרות המחסור בנהגים שיותר ביקוש לטכנולוגיות האלה, גם בעידן האוטונומי יהיה צורך בהם, לפיקוח על הרכב הכבד ולטיפול ולהתרעה במקרה שמשהו משתבש".

חברת האחות שלכם, פיאט, רכשה את קרייזלר ויש לה אחיזה חזקה בארה"ב. מתי נראה גם את איווקו שם?

"אנחנו בודקים אפשרויות בשוק האמריקאי, אבל זה לא בפוקוס שלנו. אנחנו חייבים להתחזק קודם באירופה ובשווקים אחרים. יש בארה"ב עניין בדיילי, ואולי אותה נראה שם ראשונה. למשאיות ייקח זמן. האמריקאים מעדיפים מנועי בנזין, שאין לנו".

משבר הדיזלגייט בפולקסווגן עלול להביא גם להחמרת תקני הפליטה לרכב כבד?

"המשבר בהחלט יוצר תדמית רעה לדיזל, אבל ישפיע הרבה יותר על שוק הרכב הפרטי. בשוק הרכב הכבד אי אפשר לזייף, כולם ממוקדים בתוצאות בגלל המשמעות הכבדה של עלויות התדלוק, אין פער בין התקינה לזיהום האמיתי. אולי פולקסווגן יצטרכו לאמץ גם הם את טכנולוגיית ה־SCR, פיאט כבר רוכשת אותה מאיתנו עבור דגמי הדיזל שלה".